Skip to main content Skip to footer

Dennis Wiersma kiest terecht in het voortgezet onderwijs voor experimenteerruimte en niet voor een stelselherziening

Minister Dennis Wiersma vindt het voorstel van de Onderwijsraad om een driejarige brugperiode in te voeren zonder meer aantrekkelijk. Het stelt de keuze voor vervolgonderwijs uit van 11/12 jaar naar 15/16 jaar. Dan hebben leerlingen een beter beeld van wie ze zijn, wat ze kunnen en wat ze willen. Het rapport is in 2021 met verdeelde reacties ontvangen: van eindelijk een oplossing voor een te vroege keuze tot het belemmeren van betere leerlingen. Dennis Wiersma deinst terug voor een stelselherziening. Het grote gevaar van een stelselherziening is dat het alle mogelijke tegenkrachten mobiliseert met als gevolg een gemankeerde driejarige brugperiode. Veel bestuurders, schoolleiders en docenten hebben er geen zin in. Dan is het lastig om er een succes van te maken. Wiersma kiest voor een betere weg: experimenteerruimte. Laat de discussie gaan over welke ruimte er dan moet komen voor de experimenteerscholen. 

Zo kan de experimenteerschool eruit zien

 

De experimenteerschool vormt een driejarige opleiding met gerichte voorbereiding op een vervolgopleiding of een examen. Leerlingen die na de driejarige brugperiode door willen naar het Mbo worden daar in het vierde jaar op voorbereid. Leerlingen die na de driejarige brugperiode naar het Hbo of de universiteit willen krijgen 2 jaar gerichte voorbereiding. De vervolgopleidingen worden gevraagd met welke kennis, vaardigheden en houding leerlingen kunnen instromen. In de opleiding van de eerste drie jaren volgt iedere leerling een programma waarin eigen leervragen en vakoverstijgende workshops samengesteld door docenten centraal staan. Leerlingen hebben veel keuzevrijheid en worden intensief begeleid door een mentor of coach. De coach daagt leerlingen uit en helpt ze met kiezen voor een passend leerprogramma. Vorderingen van leerlingen worden goed bijgehouden. De ontwikkeling van iedere leerling is in beeld en biedt aanknopingspunten voor de coach om interventies te plegen. In de workshops zitten leerlingen van verschillende leeftijden bij elkaar in de groep. Meer de passie voor een onderwerp brengt ze bijeen in plaats van de leeftijd en het schooltype. De school kent speciale themaweken over grote maatschappelijke onderwerpen. Te denken valt aan ‘Leven in een democratie’, Klimaat en energietransitie’, Digitalisering en artificiële intelligentie, Het breindieet (hoe werkt het tienerbrein en welk onderhoud heeft het nodig), Alledaags racisme enz. 

Aandacht voor autonomie, competentie en verbondenheid

 

De schoolleider en de docenten hebben op de experimenteerschool volop de kans om leerlingen uit te rusten met vakkennis, een constructieve houding tot de samenleving en inzicht in zichzelf. Leerlingen zijn gemotiveerd voor het uitwerken van hun eigen leervragen. In de workshops is de leerstof gebaseerd op het gedachtegoed van Deci & Ryan: autonomie, competentie en verbondenheid. Eigen keuzes, leerstof dat aansluit bij het niveau van de leerling en werken met elkaar in verbondenheid. De experimenteerschool is voor leerlingen niet meer een noodzakelijk kwaad, maar een aantrekkelijke en uitdagende leerplek en plek om te zijn. Docenten hebben in school verschillende rollen: vakexpert, mentor, storyteller, coach, facilitator, organisator en teamplayer. Naast bevoegde leerkrachten worden voor de leerprogramma’s externe experts, ouders, studenten, stagiaires en belangstellende en deskundige vrijwilligers ingeschakeld. In de driehoek thuis, school en straat, zal de school winnen aan aantrekkingskracht en tijdsbesteding van de straat. Naast de leerprogramma’s is er volop ruimte voor sport, drama, muziek en het maken van dingen. De school is open van 8.00 tot 18.00 uur. Leerlingen kunnen ’s morgens een ontbijt op school krijgen en tussen de middag een gezonde koude of warme maaltijd krijgen. Voor een experimenteerschool zal er geen lerarentekort ontstaan. De experimenteerschool wordt aantrekkelijk voor heel veel kinderen en jongeren en hun ouders, maar niet voor alle. Daarom is experimenteerruimte beter dan alle scholen verplichten een stelsel in te voeren waar ze niet achter staan.

 

 

Michiel Verbeek

Cookiemelding

We gebruiken functionele cookies om ervoor te zorgen dat onze websites goed werken en veilige analytische cookies om je de best mogelijke gebruikerservaring te bieden.

Als u op 'Akkoord' klikt, stemt u in met het plaatsen van alle cookies.