Michiel Verbeek

15 okt

Prins Constantijn op het Harens Lyceum. Op bezoek bij de les van digitale geletterdheid. Op bezoek bij de les talentontwikkeling. Voorgelezen bij groep 7/8. Leren over hoogsensitiviteit. En de Bospeutelschool.

Prins Constantijn op bezoek bij E-lab van het Harens Lyceum

Vrijdag 13 oktober 2017 was er hoog bezoek in Haren. Prins Constantijn sprak op de bijeenkomst ter ere van de opening van het E-lab van het Harens Lyceum. De lerarenkamer in het prachtige nieuwe gebouw van het Harens Lyceum is verhuisd naar de ruimte van de kantoortuinen. Daarmee werd ruimte gemaakt voor een E-lab. Een ruimte met 3 D-printers, robots en allerlei ander interessant materiaal voor het vak digitale geletterdheid. Prins Constantijn hield een warm pleidooi voor meer digitale geletterdheid. ‘Het is eigenlijk oneerlijk dat heel veel kinderen nu op school verstoken blijven van de mogelijkheden die hier nu mogelijk zijn. Wat hier in Groningen/Haren gebeurt zou de norm moeten zijn! Het onderwijs loopt nog zo ontzettend achter. We leren kinderen veel wat ze niet mogen, maar we leren ze niet wat ze voor moois kunnen ontwikkelen’, aldus de activistische prins.

Voor de toespraken aan heb ik met o.a. de voorzitter van de stichting voor het Openbaar Onderwijs O2G2, Theo Douma, een bezoekje gebracht aan de Joseph Haydnschool in Groningen. We hebben daar digitale geletterdheid in het primair onderwijs gezien. De allerkleinsten leren om te gaan met de ‘beebot’. Oudere kinderen werken met een 3D-printers of zijn aan het programmeren met Scratch.

In alle groepen, vanaf groep 1, waren de kinderen bezig met digitale geletterdheid op hun eigen niveau. Aan het einde van de basisschool hebben de leerlingen een niveau van digitale geletterdheid die waarschijnlijk veel verder ligt dan kinderen van andere basisscholen. O2G2 heeft het voordeel dat ze basisscholen en scholen voor voortgezet onderwijs hebben. Zij zorgen voor goede aansluiting. Maar de ambitie van roerganger Theo Douma gaat verder. Hij wil bijvoorbeeld het E-lab in het Harens Lyceum ook beschikbaar stellen voor andere basisscholen en VO-scholen. En hij gaat mogelijkheden onderzoeken om alle scholen in de provincie Groningen te helpen met hun ervaringen en expertise. Straks komen er ook jongeren vanuit de provincie naar een O2G2 school en dan is het van belang dat hun achterstand niet te groot is.

 

 Op bezoek bij de talentschool in Glimmen

Er zijn nog meer scholen die bijzondere dingen doen. De Quintusschool in Glimmen is de eerste kindertalentenfluisteraarschool van Nederland. Maandag 9 oktober ben ik op bezoek geweest en heb de verschillende groepen aan de slag gezien met hun zoektocht naar eigen talenten. Het team van de Quintusschool ondersteunt het gedachtengoed van Luk Dewulf en heeft zichzelf geschoold in de methodiek. Vervolgens hebben ze er hun eigen draai aan gegeven. Twee keer in de week wordt systematisch aandacht besteed aan talentontwikkeling. Alle groepen hebben eigen talentboxen waarmee ze op zoek gaan naar hun eigen talenten.

Voor de ontwikkeling van het eigen lesmateriaal heeft het team veel steun gehad van de workshops van Els Pronk. Het gaat om een andere manier van kijken naar talent. Talent is wie je echt bent, zegt Els Pronk. Dat gaat voorbij aan alleen goed piano spelen, voetballen of tennissen. Iedereen heeft een talent. Als je die gevonden hebt en gaat ontwikkelen, dan levert dat energie en kracht op.

 Voorlezen bij De Linde

En nog meer onderwijsnieuws. Op dinsdag 10 oktober heb ik voorgelezen over voedsel op de dag van de duurzaamheid op OBS De Linde. Dat was erg leuk om te doen. Mijn verhaal eindigde met de aansporing: ‘Weet wat je eet’. Sta zo nu en dan stil bij wat je eet en eet niet teveel ongezonde dingen. Om dat te illustreren had ik een blikje Fanta bij me, een pak suiker en een bakje. Ik vroeg een leerling of hij een idee had hoeveel suiker er in het blikje zat. Ik gaf hem het pak suiker en een plastic bakje. Gooi er maar in wat je denkt dat er aan suiker zit in het blikje.  Met aandacht deed hij wat suiker in het bakje. Vervolgens vroeg ik in de klas wie denkt dat er meer of minder in het blikje zit. Een grote meerderheid dacht meer. Ze hadden gelijk. In een blikje Fanta zit 44 gram suiker. Ik had een zakje met 44 gram suiker meegenomen. Dat is heel veel. Te vergelijken met 8 suikerklontjes. Er kwam vervolgens een mooi gesprek op gang tussen meester Dagmar en de klas over het gevaar van een plotselinge shot suiker in je lichaam, diabetes en de hoeveelheid van 8 kopjes koffie aan cafeïne in Red Bull.