Michiel Verbeek

13 apr

Ik zeg geen bye bye tegen Facebook. Het is een te mooi en kansrijk medium om in de ban te doen. En ik denk echt dat Mark Zuckerberg zich zal inzetten om zwakke kanten van Facebook te versterken!


 

Ik heb de ondervraging van Facebook ceo, Mark Zuckerberg, door het Amerikaanse congres teruggekeken en beluisterd op You Tube. Het was een opname van ruim 5 uur, dus wel hier en daar wat doorgespoeld. Het was een opmerkelijk gezicht dat de jonge ceo over technologische hoogstandjes aan de tand werd gevoeld door een lange rij Congresleden op leeftijd.   

 

Het was in de media makkelijk prijsschieten op Facebook en Zuckerberg. Ruim baan voor moraliteit. De oproep van Arjen Lubach om Facebook te verlaten is behoorlijk opgevolgd, maar van een wereldwijde opzegactie is het niet gekomen. En terecht. De verdediging van Zuckerberg was indrukwekkend. 5 uur lang rust bewaren en afgemeten en zeer beleefd antwoorden. Geen moment een oprisping van zichtbare verontwaardiging of boosheid. Zijn geschreven getuigenis vond ik al behoorlijk overtuigend. In zijn openingsstatement gaf Zuckerberg aan wat de bedoeling was en nog steeds is van Facebook. Het is een idealistische en optimistische onderneming. Met als reden van bestaan: mensen met elkaar in contact brengen, stem geven aan mensen die gehoord willen worden en met communitybuilding de wereld dichter bij elkaar te brengen. Twee miljard mensen maken gebruik van Facebook, 70 miljoen kleine bedrijven gebruiken Facebook voor banen. Veel mensen blijven met elkaar in contact en veel maatschappelijke bewegingen kunnen groot worden dankzij Facebook. Recentelijk de #metoo actie of de geldinzameling voor de slachtoffers van orkaan Harvey. En Facebook houd je verjaardagskalender bij. Erg handig.

De zware tijden voor Facebook zijn veroorzaakt door een actie van Cambridge Analytica, een consultancybureau voor ondersteuning van data gedreven marketing en data gedreven politieke campagnevoering. Cambridge Analytica heeft gebruik gemaakt van een app van informatiespecialist Aleksandr Kogan.

Dat was een app op Facebook met een persoonlijke quiz, gebaseerd op de Big Five persoonlijkheidseigenschappen. Daarbij gaat het om: 1. Extraversie tegenover introversie. 2. Service gerichtheid tegenover eigen interesse. 3. Zorgvuldigheid tegenover onzorgvuldigheid. 4. Emotionele stabiliteit tegenover emotionele instabiliteit. 5. Openheid tot nieuwe ervaringen tegenover gesloten koppigheid. De app op Facebook leverde een schat van informatie op van de ruim 300.000 Amerikanen die hebben meegedaan, maar ook direct van alle vrienden van de personen in kwestie en weer al hun vrienden. De opbrengst van Facebook via de quiz werd vervolgens door systemen gehaald van Cambridge Analytics en zo ontstonden er uitgebreide profielen van kiezers. Al deze informatie is gebruikt in de Donald Trump campagne van 2016 onder leiding van Steve Bannon. De man van de ultra rechtste nieuwssite Breitbart. Later werd Bannon met een functie in het Witte Huis beloond, maar bleek later toch onhoudbaar en is ontslagen. Informatie, oproepen, verhalen konden aan de hand van de profielen in de campagne van 2016 zeer gericht gestuurd worden naar potentiele kiezers.

 

Advertentiebeleid van Facebook

Op een handige manier is data van Facebook gebruikt door Cambridge Analytica. Er is nooit sprake van geweest dat Facebook data verkocht heeft. Dat doet Facebook niet. Het advertentiebeleid van Facebook werkt anders. Stel een bedrijf of organisatie wil adverteren richting een duidelijk omschreven doelgroep. Dan kan Facebook helpen om mensen te selecteren op Facebook die geïnteresseerd geacht worden voor de advertentie. En daar wordt voor betaald. Facebook gaat ervan uit dat Facebookgebruikers geïnteresseerd zijn in informatie, verhalen, producten en diensten die passen bij hun profiel. Aanbod van adverteerders probeert Facebook heel secuur af te stemmen op vragen en interesses van Facebookgebruikers. Daar proberen ze steeds beter in te worden. Als ze een goede match kunnen maken tussen gebruiker en adverteerder is er meer voor Facebook te verdienen.

 

Excuses van Zuckerberg

Mark Zuckerberg gaf in zijn verdediging aan dat hij vertrouwen heeft beschaamd en dat wil en zal rechtzetten. Er is door het verkeerd gebruik maken van data op Facebook een probleem ontstaan over privacy, veiligheid en democratische waarden. De app, die Kogan gebouwd heeft op Facebook, heeft data leeggetrokken dat voorkomen had moeten worden. Facebook heeft inmiddels maatregelen genomen om dergelijke acties te voorkomen. En Facebook gaat daar mee verder. Bij de meest recente Franse verkiezingen en de verkiezingen in Alabama zijn dergelijke misstanden niet meer voorgekomen.

 

 

Gratis of betalen?

Tijdens de ondervraging kwam uitgebreid het businessmodel van Facebook aan de orde. Facebook wil het gebruik van het platform voor iedereen bereikbaar houden. Betalen voor gebruik zou veel gebruikers doen besluiten om af te haken. Zuckerberg wil het gebruik gratis houden en zal moeten verdienen aan advertenties.

 

 

Meer inzet op veiligheid

Het thema veiligheid vergt inmiddels enorme inzet bij Facebook. Nu al zijn er 15.000 medewerkers mee bezig en dat zal komende tijd oplopen tot 20.000. Gebruikers van Facebook hebben heel veel mogelijkheden om te bepalen wat er met je eigen data wel of niet mag. Kijk maar eens bij je instellingen op Facebook. Ik denk dat we Mark Zuckerberg moeten vertrouwen als hij zegt dat hij zijn technische breinen erop zal inzetten om te voorkomen dat er apps op Facebook toegelaten worden die eenvoudig data van Facebook kunnen leegtrekken. Daarbovenop komt zijn bereidheid om samen met de wetgever op zoek te gaan naar nieuwe wet- en regelgeving die een nieuwe balans vormt tussen meer privacybescherming en veiligheid voor de Facebookgebruikers en ruimte voor ondernemerschap. Ik vind niet alle reclames op mijn Facebookpagina geslaagd, maar zie toch met regelmaat filmpjes, diensten, producten of verhalen langskomen die aardig aansluiten bij wat ik interessant vind. Als ik ook nog wat mogelijkheden heb om bepaalde vermeende interesses uit te zetten ben ik behoorlijk tevreden.

 

Michiel Verbeek, 13 april 2018

Plaats een reactie

* Verplicht

Uw naam *
E-mailadres * (Uw gegevens worden met zorg bewaard en niet gepubliceerd of verstrekt aan derden)
Vertificatiesleutel
Captcha
Neem bovenstaande vertificatiesleutel over *
Bericht *

Michiel Verbeek

Contact

Laatste Tweets

  • keebrev

    RT @VPROTegenlicht: De gevolgen van de plasticsoep op dieren zijn enorm. Zoals ook blijkt uit het treurige lot van de zeeschildpad in deze…

  • keebrev

    RT @VPROTegenlicht: ‘Het is een morele verplichting voor uitvinders om bewust te zijn van de negatieve bijeffecten van hun creaties.’ Plast…

Volg ons

Social media