Michiel Verbeek

15 jun

Exponentiële groei op digitaal vlak levert komende 3 jaar meer veranderingen op dan de afgelopen 20 jaar. Vertrouwen in overheden is tanende, maar in elkaar groeit. En probeer niet te verkopen wat je hebt, maar probeer je klant te laten geloven wat jij gelooft.

Op 8 en 9 juni 2017 heeft Bloovi mij samen met ruim 1400 andere bezoekers van Web Tomorrow getrakteerd op een vat vol inspiratie. Twee dagen met plenaire presentaties in de ochtend en een keuzemenu in de middag. Geen vragen na de presentaties uit het publiek. De sprekers waren na hun presentatie rechtstreeks aanspreekbaar voor vragenstellers. Er was een beurs met veel virtual reality en artificial reality en voor de liefhebbers veel netwerkmogelijkheden.

De veranderingen op digitaal gebied gaan razendsnel. Disruptief is het veel gebezigde woord. Als je als bedrijf niet oplet en meedoet, ben je zomaar een Kodak. Zij waren pioniers op het gebied van fotografie, maar ze zijn te laat aangehaakt bij de digitale revolutie. Wie heeft er al gehoord van het autobedrijf Nio? Wie kent de EP9? De raceautowereld was verrast door deze kwalitatieve hoogwaardige Chinese raceauto.

Gerrie Smits was de eerste spreker. Hij nam ons mee in de mogelijkheden van blockchain. Daarmee kunnen geld- en andere transacties, maar ook grondeigendommen eenvoudig en veilig gedeeld worden. En ook nog eens minder fraudegevoelig. Het gaat de wereld van transacties volkomen op de kop zetten. Het is al begonnen. Met de blockchain techniek kan de overheid de procesgang van diverse dienstverlening enorm verkorten.

De Watson computer van IBM kan zoveel data afstruinen en slim combineren, dat een marketingcampagne waar normaal een team van marketeers zeker 30 dagen mee bezig is, in 12 minuten ophoesten. Dat levert tinderisation op. Het volgende offer is slechts één swipe verder! Marketeers die nog met vragenlijst op pad gaan, lopen zwaar achter op de marketeers die op basis van data van werkelijk gedrag aansluiten bij wat de klant wil. Een goed bedrijf zal mee moeten op de ‘yourney’ van de klant. De verkoper moet zich niet richten op het alleen verkopen wat hij heeft, maar het is de kunst om mensen te laten geloven waar jij in gelooft. Een mooi voorbeeld gaf Jeremy Waite van IBM over de jongste bediende van de marketingafdeling van een groot internationaal fitnessbedrijf. Na de presentatie van een senior met een 10 miljoen winst voorstel, stelde hij voor 1 miljoen van de geprognotiseerde winst te stoppen in een gezondheidsproject voor tienermoeders.   

De grote verandering moet van bedrijven komen en niet van overheden. Overheden kunnen de snelheid van verandering niet bijbenen, volgens veel sprekers. Dat geldt ook voor goed omgaan met de aarde. Duurzaamheid dus. Veel sprekers bevestigden dat voor jonge mensen duurzaamheid gewoon is, als water uit de kraan. Het is toch normaal dat je duurzaamheidsprincipes in praktijk brengt! Iets doen voor de samenleving. Ondernemen met alleen het doel winst maken voor eigen gewin, maakt je een parasiet van de samenleving. Als je echt rijk wilt worden, moet je in de nieuwe tijd een maatschappelijk probleem oplossen, volgens Naveen Jain. Guy Wollaert van Coca Cola wees op het verwoestende zwart/wit denken op heel veel terreinen. Right tegen wrong. Republikeinen tegen Democraten. Fox tegen CNN. Local tegen Global. Biologisch tegen gemodificeerd. Believer tegen non-believer. With me tegen terrorist. Extreme rijkdom tegen extreme armoede enz. Dat moet doorbroken worden. En daarom is grijs het nieuwe goud! Innovators moeten de brug slaan tussen opgesplitste werelden.

Naveen Jain was waarschijnlijk de meest bijzondere gast op Web Tomorrow. Deze ondernemer en filantroop wil naar de maan. Dat is zijn ‘moonshot’.

Hij komt uit de sloppenwijken van India. Wat was er van hem geworden als hij niet de kans had gehad om die omgeving te ontvluchten? Niet veel. Een mens verandert in een andere context.

Naveen Jain investeert in verschillende bedrijven vooral gericht op het bevorderen van gezondheidszorg en onderwijs. Als we meer weten van het menselijk lichaam, dan moeten we heel veel ziektes kunnen uitbannen. Het huidige onderwijsstelsel leert vaardigheden aan die over 5 of 10 jaar verouderd zijn. Zorg ervoor dat kinderen nieuwsgierig zijn. Je hoeft ze niet naar het water te brengen om ze zelf te laten drinken, maar maak ze dorstig! Zijn reis naar de maan is niet zozeer ingegeven tot meerdere glorie van hemzelf, maar om meer te weten te komen over de aarde en het beschermen van de aarde. Sociaal ondernemerschap spreekt hem niet aan. Iedere ondernemer moet sociaal zijn. Dromen, Naveen Jain jaagt z’n dromen na. Hij raadde alle bezoekers aan ook een ‘moonshot’ te kiezen. Dromen najagen doet ook Allard Droste. Hij werkte bij Stork, maar was niet senang en wilde graag iets voor zichzelf. Zonder goed onderzoek en rationele voorbereiding heeft hij een bedrijf van metalen gevelbedekking overgenomen. Al snel bleek dat de onderneming veel lang zittende medewerkers had, die heel hiërarchisch aangestuurd werden. En nog erger het bedrijf zat niet ver van faillissement. Maar Droste wilde zich als zoon van een militair niet laten kisten en ging aan de slag. Zijn droom moest gerealiseerd worden. En dat is gelukt.

Hij heeft van Aldowa een florerend bedrijf gemaakt op basis van vertrouwen. Geen managers, geen functioneringsgesprekken, geen missie en visie, wel iedere dag 10 minuten met elkaar evalueren, veel mijlpalen vieren met taart, alle informatie delen, volledige vrijheid in werkuren en iedereen mag doen wat goed is voor het bedrijf. Een mooi voorbeeld was de aankoop van een lasmachine door Fred zonder overleg met de directeur. Fred zag leveringsproblemen ontstaan door een groot aantal nieuwe orders. Na zelf googelen heeft Fred in een weekeinde een nieuwe lasmachine aangeschaft van 35.000 euro. Was even slikken voor de directeur, maar de keuze was goed. Voor de prachtige Rotterdamse markthal heeft Aldowa de metalen gevelbedekking geleverd. Durf te dromen! En zet je er vervolgens volledig voor in! Allard Droste heeft z’n ervaringen opgeschreven in het managementboek van het jaar 2017. ‘Als ik een boekje ga schrijven, moet het ook direct een bestseller worden’, dacht Allard Droste. Daarom werd dat al direct op de cover gedrukt. Er moesten alleen nog even 10.000 mensen het boek lezen. Durf te dromen en je zult zien dat je dromen kunt waarmaken!

Naast Naveen Jain besteedde Markus Orlovsky ook veel aandacht aan de jeugd. Het zo fijn bij jonge mensen dat ze niet zoveel hoeven af te leren. Vervelend is wel volgens deze ‘thought provoker’ dat veel beslissingen worden genomen op basis van verkeerde informatie. Dus moeten we jongeren leren om te gaan met informatie! Zeker in een tijd van fake news dat zeer bedreven wordt gebruikt door de machtigste politicus van de wereld! Frank van Massenhove van het ministerie van Sociale Zekerheid in België voorziet een ‘war on talent’. Jonge mensen willen werk en thuis soepel combineren. Ze hebben behoefte aan autonomie en eigenaarschap. Ze willen gewoon fatsoenlijk behandeld worden in een bedrijf en niet van alles voorgeschreven krijgen. Thuis kunnen ze ook van alles en hebben ze grote verantwoordelijkheden, waarom moeten ze dan in een bedrijf alles voorgeschreven krijgen en beperkt worden?

Vertrouwen kwam in meerdere bijdragen prominent aan de orde. Gerry McGovern hield de vele marketeers in de zaal voor dat ze niet vertrouwd worden. Dat komt door het casanova-effect. Aardig zijn bij het binnenhalen van een klant en daarna de klant als shit behandelen! Ook topondernemers en overheden worden niet vertrouwd. Vertrouwen verandert van ‘ik en mijn brand’ naar ‘ik en mijn vrienden’. Niet voor niets floreren Uber en Airbnb.

Het slotakkoord van Web Tomorrow was voor Rutger Bregman van De Correspondent.

Een twitterbericht van hem was reden dat ik in Gent was. Hij was vereerd te mogen spreken op dit congres. Bregman liet cijfers zien ter illustratie van zijn stelling dat het eigenlijk heel goed gaat met de wereld. Armoede in de wereld neemt af, ziekten worden uitgeroeid en moorden nemen af. Maar we weten niet zo goed hoe het beter moet in de wereld. Als je kijkt naar de leus van Hillary Clinton, dan weet je wat Bregman bedoelt. ‘I stand between you and the apocolys’. Daarmee werd Donald Trump bedoeld. We hebben positieve verhalen nodig. En inspirerende ideeën. En toen gooide Bregman zijn warme pleidooi voor het Basisinkomen in de ring. Dat zou mensen ertoe zetten nuttige en mooie dingen te gaan doen. Dan zouden we af raken van zogenaamde ‘bulshit banen’. Brits onderzoek geeft aan dat 37% van de Britten vinden dat hun baan volstrekt overbodig is. En daar zitten ook banen bij die ingevuld worden door hoogopgeleide mensen. Dat zet te denken! Bij de betaling van banen is het maatschappelijk belang ervan lang niet altijd doorslaggevend. Als de medewerkers van de reiniging staken is binnen de kortste keren een stad ontwricht. Toen in de jaren 70 bankiers staakten had niemand het door. Toen zijn ze maar weer aan het werk gegaan. Rutger Bregman heeft een boek geschreven over het Basisinkomen en een succesvolle Ted Talk uitgesproken in Vancouver. Zijn gedachten krijgen inmiddels wereldwijd aandacht. Met trots vertelde Bregman dat de vrouw van de Canadese premier, Justin Trudeau, interesse getoond heeft voor zijn boek. De aanhang voor het Basisinkomen groeit. Daarom sloot Rutger Bregman af met een quote van Victor Hugo: ‘stronger then a thousend armies, is an idea whose time has come’.  

Michiel Verbeek, 15 juni 2017

 

Plaats een reactie

* Verplicht

Uw naam *
E-mailadres * (Uw gegevens worden met zorg bewaard en niet gepubliceerd of verstrekt aan derden)
Vertificatiesleutel
Captcha
Neem bovenstaande vertificatiesleutel over *
Bericht *

Michiel Verbeek

Contact

Laatste Tweets

  • keebrev

    RT @jesseklaver: Dit geld gaat niet naar het klimaat. Niet naar de publieke sector. Maar naar het grote bedrijfsleven. Dividendbelasting b…

  • keebrev

    RT @VPROTegenlicht: De gevolgen van de plasticsoep op dieren zijn enorm. Zoals ook blijkt uit het treurige lot van de zeeschildpad in deze…

Volg ons

Social media